Kolejnym miejscem na naszej liście atrakcji turystycznych, które chcieliśmy zobaczyć, był kompleks morskich jaskini Rosh HaNikra leżący na północy Izraela, na samej granicy z Libanem. Skorzystaliśmy z niespodziewanie wolnej niedzieli i wyruszyliśmy w podróż przez zatłoczone przez codzienny ruch samochodowy nadmorskie miasta. Na szczęście nie było to pierwsze doświadczenie naszych kierowców z tutejszymi korkami, więc całkiem sprawnie dotarliśmy do parkingu na końcu Izraela.

Starałam się nie patrzeć w stronę instalacji wojskowych na szczycie granicznego wzgórza i skoncentrować się na pięknych widokach na wybrzeże Morza Śródziemnego.

morze_small

Dodatkową atrakcją jest to, że do grot Rosh HaNikra można dostać się najbardziej stromą na świecie kolejką liniową. Kolejka zjeżdża z wysokości ponad 70 metrów pod kątem 60 stopni, a podróż trwa około dwóch minut, co pozwala na zrobienie kilku ciekawych ujęć.

tunel_small

Romantycznie

Hasło reklamujące Rosh Hanikra, to „A Love story between the Sea and the Mountain” – romans morza i góry, którego owocem jest powstanie tego cudu natury. Ale na tym nie kończy się romantyzm tego miejsca. Ponieważ znajduje się ono na bardzo ważnym szlaku wiodącym wzdłuż Morza Śródziemnego, pewnego razu podróżowała tamtędy karawana wioząca piękną dziewczynę jako żonę dla bogatego kupca w Libii. Dziewczyna oczywiście nie chciała tego małżeństwa i podczas krótkiego postoju w Rosh HaNikra rzuciła się ze skały. Legenda mówi, że to właśnie jej westchnienia słychać do dziś wewnątrz jaskini.

jaskinia_kolory_small

W tym kontekście zaskakuje informacja, że kompleks otaczający groty jest popularnym miejscem na organizowanie ślubów i wesel, może w ten sposób panny młode dodatkowo potwierdzają swoją miłość do narzeczonego, skoro nie decydują się pójść w ślady swojej nieszczęsnej poprzedniczki.

Geologicznie

Główną atrakcją Rosh HaNikra są jaskinie, które są rezultatem procesu geofizycznego trwającego już setki, a może nawet tysiące lat. Wszystko zaczęło się od podziemnych wstrząsów, które spowodowały powstanie pęknięć w skale. W takie szczeliny dostawała się woda deszczowa rozpuszczając i poszerzając je aż w końcu uformowały się tunele oraz groty, które powiększają się również dzięki sile fal morskich uderzających w skały w takcie burz.

jaskinia_small

Skały w Rosh HaNikra składają się głównie z miękkich osadów morskich (kredy) przeplecionej ciemnymi kawałkami krzemienia.

krzemien_small

wejscie_small

skaly_small

Historycznie

W czasach mandatu brytyjskiego w Palestynie zauważono konieczność stworzenia połączenia kolejowego pomiędzy Bliskim Wschodem a Europą. Brytyjczycy, przy pomocy tysięcy robotników (z Australii, Nowej Zelandi, Południowej Afryki oraz Palestyny) położyli tory pomiędzy Hajfą, Bejrutem i Trypolisem w Libii. Nadzwyczajnym wysiłkiem w ciągu tylko jednego roku wykuto tunele w skałach Rosh HaNikra, zawieszono 15 mostów i zbudowano ściany ochronne przed falami morskimi. Jeden z mostów znajduje się dokładnie nad wejściem do głównej groty i łączy dwa tunele o sumarycznej długości 200 metrów. Ta trasa kolejowa służyła potrzebom wojskowym Brytyjczyków w latach 1943-48.

W 1944 roku tędy przejechały pociągi z byłymi więźniami obozów koncentracyjnych, których wymieniono na niemieckich obywateli mieszkających w Palestynie wywodzących się z protestanckiego Tempelgesellschaft, których synowie służyli w nazistowskiej armii.

W burzową marcową noc w 1948 roku żydowska organizacja bojowa Hagana wysadziła w powietrze most nad grotą aby zapobiec wykorzystaniu tej drogi przerzutu żołnierzy oraz broni z Libanu w trakcie wojny o niepodległość.

Reklamy